QUEEN OF F*CKING EVERYTHING
Martin Jacobson arbetar i dialog med förlagor från konsthistorien som ett sätt att utforska måleri. När hans verk flyttar in i en av de gamla byggnaderna på Wanås Konst är det de väldiga, handmålade kulisserna till Jonas Gardells Queen of F*cking Everything som lyfts fram och förvandlar en hel byggnad. Gardell ser föreställningen som en slags storslagen final och beskriver att den växte fram i en dialog mellan hans texter och Jacobsons målningar. Handmålade kulisser har en lång tradition inom scenkonsthistoria som till stor del övertagits av projicerade bilder. 1700-talets teatrar var intima men Jacobson tog sig an en mastodont uppgift och arbetade i över ett år för uppsättningen på några av Sveriges största scener.
Katedralen, Slottet, Svanen, Vattnet, Svansjön och Döden tar en paus är titlarna på målningarna som fyller logbyggnaden. I utställningen samsas de olika motiven med referenser till, och inspiration från, populärhistoria, religiösa bilder och barockteater i ett enda stort rum – det blir en miljö att gå in i där motiven får nya sammanhang och möjligheter. Nu får de huvudrollen som målningar och genom den stora skalan kan vi vandra bland motiven som rymmer såväl katedralen i Florens kupol som simmande svanar.