Besöksadress

Hässleholmsvägen, Vanås
289 90 Knislinge

Telefon

+46 (0)44–660 71 (vardagar)

+46 (0)44–253 15 68 (helger)

E-mail

info@wanaskonst.se

Kundvillkor

Dessa köpevillkor gäller mellan Wanås Konst (företagsnamn: Stiftelsen Wanås Utställningar, organisationsnummer: 838201-7518) och dig (hädanefter kallad kunden) som köpare av biljetter och/eller relaterade varor. Stiftelsen Wanås Utställningar är ansvarig för försäljning och kontakt med dig som kund.

Kundens skyldigheter vid beställning

Det är din plikt som kund att kontrollera att din kundvagn har rätt innehåll innan du slutför din beställning. Du måste också ange rätt information för att vi ska kunna garantera leverans av din beställning.

Personlig information

De personuppgifter du avslöjar behandlas med respekt och i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/679, GDPR). 

Vilka personuppgifter samlar vi in och i vilket syfte?

Vid försäljning av biljetter, medlemskap och presentkort samlar vi in följande personuppgifter:

  • Förnamn och efternamn
  • Postadress
  • Telefonnummer
  • E-postadress

Syfte:

  • För att hantera köp och leverans av biljetter, presentkort och medlemskap
  • För att skicka bokningsbekräftelser och kommunicera kring din beställning
  • För att hantera betalningar

Du har rätt att:

  • Begära tillgång till de personuppgifter vi har om dig
  • Begära rättelse av felaktiga uppgifter
  • Begära radering av dina uppgifter (”rätten att bli glömd”)
  • Dina personuppgifter lagras så länge det krävs för att uppfylla ovanstående syften eller så länge som lagen kräver

Betalningar

Betalning av biljetter sker genom en tredjepartsleverantör av betaltjänster, en s.k. betaltjänstleverantör. Ditt kort debiteras i samband med köpet och pengarna dras från ditt kort omedelbart vid köpet. Din användning av dennes betaltjänst och de personuppgifter du lämnar ut i anslutning till dina betalningar genom betaltjänsten regleras av betaltjänstleverantöres personuppgiftspolicy och allmänna villkor. För frågor relaterade till din betalning hänvisar vi dig i första hand till betaltjänstleverantören.

Priser

De angivna priserna inkluderar moms. Valutan är svenska kronor.

Med förbehåll för prishöjningar, momsjusteringar, tryckfel, prisfel, avyttringsförsäljning, lagerfel etc. En biljett eller artikel som redan skickats till dig påverkas inte av någon höjning eller minskning av priset som kan inträffa efter beställningsdatumet, till exempel i form av försäljning, kampanjer, rabattkoder eller prisändringar.

Leverans och leveranstid

Din biljett, presentkort eller bekräftelse på medlemskap levereras till dig antingen 

  • digitalt till angiven e-postadress omedelbart i samband med köpet
  • eller till postadressen du anger i samband med köpet mot tillkommande portoavgift. Portoavgiften och leveranstiden bestäms av Postnord som är leverantör vid hemleverans.

Ångerrätt/köp efter godkännande

Villkoren varierar här beroende på vad du har köpt.

Biljetter

En förlorad biljett kan inte lösas in. Bestämmelserna i distansavtalslagen om avbokningsrätt gäller inte enligt samma lag vid köp av evenemangsbiljetter. Följaktligen är du bunden av ditt köp när betalningen har gjorts. När du köper biljetter kan du forma din upplevelse genom att lägga till extrafunktioner (t.ex. bussbiljett, tillval, etc.) för vissa evenemang. Dina val och tillägg som du gör, är en del av ditt biljettköp och omfattas av reglerna för köp av biljetter.

Avbokat evenemang/återköp

Du ansvarar för att kontrollera att evenemanget inte har ställts in eller planeras om. Om ett evenemang har ställts in bör du kontakta Wanås Konst som är skyldig att ta itu med eventuella frågor som rör eventuell återbetalning av biljetter. I vissa fall kommer Wanås Konst att återbetala biljetter vid det schemalagda evenemanget. Inget porto eller andra avgifter som betalas i samband med köpet av biljetten återbetalas efter ett avbokat evenemang.

Om du anser att dina biljetter ska återköpas måste du meddela Wanås Konst ditt krav på återbetalning inom två (2) månader efter datumet för evenemanget/dagen som evenemanget skulle ha hållits. Om så inte är fallet kommer du inte att få någon återbetalning.

Medlemskap

Vid köp av medlemskap online har du rätt till 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Ångerrätten gäller från och med dagen efter att avtalet har ingåtts, under förutsättning att tjänsterna inte har börjat användas.

Presentkort

Vid köp av presentkort online har du rätt till 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. 

Extraordinära omständigheter

Om evenemanget måste ställas in på grund av extraordinära omständigheter (storm, brand, krig, pandemier, terrorism, översvämningar etc.) förbehåller Wanås Konst sig rätten att behålla halva köpeskillingen.

Kundsupport

Om du behöver hjälp, har stött på problem eller behöver kontakta vid andra frågor, vänligen kontakta oss på info@wanaskonst.se

Force majeure

Vi anser oss befriade från att uppfylla våra skyldigheter enligt dessa villkor vid eventuella ändringar av lagstiftning, statliga åtgärder, arbetsmarknadskonflikter, bränder, stormar, översvämningar, krig, terrorism, hackning, större olyckor eller liknande händelser.

Syfte

För att kunna hantera köp av biljetter och medlemskap

Behandlingar som utförs

  • Utskick av bokningsbekräftelser.
  • Kommunikation kring försäljningen.
  • Hantering av betalning.
  • Kategorier av personuppgifter
    • Förnamn och efternamn
    • Postadress
    • Telefonnummer
    • E-postadress

Lagringsperiod

Till dess att tjänsten slutförts.

2. Bokningar av tjänster

Syfte

För att kunna hantera bokningar av tjänster, till exempel visningar och besök.

Behandlingar som utförs

  • Mottagande av bokningar, om- och avbokningar.
  • Utskick av bokningsbekräftelser.
  • Kommunikation kring bokningen.
  • Hantering av betalning.
  • Kategorier av personuppgifter
    • Förnamn och efternamn
    • Kontaktuppgifter (e-post och telefonnummer, faktureringsadress)
    • Organisations-/personnummer
    • Eventuella anteckningar du själv väljer att lämna.

Lagringsperiod

Till dess att tjänsten slutförts.

3. Serviceärenden och förfrågningar 

Syfte

För att kunna hantera serviceärenden och förfrågningar.

Behandlingar som utförs

  • Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till informationsservice (via telefon, e-post, synpunktsformulär eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier).
  • Utredning av eventuella klagomål eller frågor.
  • Kategorier av personuppgifter
    • Namn eller användarnamn
    • Kontaktuppgifter (t.ex. e-post och telefonnummer)
    • Din korrespondens

Lagringsperiod

Till dess att serviceärendet slutförts.

4. Information till särskilda intressenter (Patrons, Wanås Konstklubb, VIP-kontakter)

Syfte

För att kunna informera om vår verksamhet till särskilda intressenter. Behandlingen är nödvändig för att kunna leverera nyhetsbrev, pressmeddelanden och andra utskick till dem som frivilligt anmält att de vill ta emot dessa. Om uppgifterna inte lämnas eller återtas kan vi inte längre tillhandahålla utskicken till mottagaren.

Behandlingar som utförs

  • Insamling av personuppgifter för dem som vill prenumerera på nyhetsbrev eller ta emot andra typer av utskick.
  • Utskick av nyhetsbrev, pressmeddelanden, evenemangsinbjudningar och publikationer till särskilda intressentgrupper och listor. Fysiska och digitala utskick.
  • Kategorier av personuppgifter
    • Namn
    • Adress
    • E-postadress
    • Telefonnummer

Lagringsperiod

Till dess att mottagaren inte längre önskar ta emot utskicken.

5. Information till allmänheten

Syfte

För att kunna informera om vår verksamhet till allmänheten. Behandlingen är nödvändig för att Wanås Konst ska kunna bedriva sin verksamhet.

Behandlingar som utförs

  • Information om aktuella föreläsare, utställande konstnärer, kurs och konferensarrangörer och intendenter samt bilder och videoupptagningar på konstnärer, curatorer, utställningspersonal och i förekommande fall publik. Att användas på museets officiella kommunikationskanaler som webbplats, utskick och i sociala medier.
  • Kategorier av personuppgifter
    • Namn och yrkestitel
    • Bilder
    • Ljud- och videoupptagningar
    • Kontaktuppgifter (i förekommande fall)

Lagringsperiod

Till dess att informationen inte längre är aktuell eller behövs.

6. Tillgängliggöra samlingarna / utställningarna 

Syfte

För att kunna visa, tillgängliggöra och förmedla våra samlingar. Behandlingen är nödvändig för att Wanås Konst ska kunna bedriva sin verksamhet.

Behandlingar som utförs

  • Insamling och registrering av personuppgifter rörande inköpta, donerade och inlånade konstverk.
  • Registrering av ägarhistorik, proveniens.
  • Kategorier av personuppgifter
    • Namn
    • Kontaktuppgifter (adress, ateljéuppgifter, telefon, e-post)
    • Födelseår
    • Födelse- och verksamhetsland

Lagringsperiod

Till dess att informationen inte längre är aktuell eller behövs.

7. In- och utlån av konstverk

Syfte

För att kunna hantera donationer eller in- och utlån av konstverk. Behandlingen är nödvändig för att kunna ta emot, låna in eller låna ut konstverk

Behandlingar som utförs

  • Insamling av uppgifter om institutioner och personer som lånar in och lånar ut eller donerar konstverk.
  • Korrespondens med arkitekter, formgivare, konstnärer, institutioner, donatorer, säljare och utlånare.
  • Insamling av företags- och personuppgifter för dem som transporterar och hanterar verken.
  • Kategorier av personuppgifter
    • Namn
    • Kontaktuppgifter (e-post, adress, telefonnummer)

Lagringsperiod

För korrespondens så länge ett avtal är aktuellt och giltigt. 

8. Deltagande i evenemang

Syfte

För att kunna genomföra och hantera deltagande i event / pressvisning. Behandlingen är nödvändig för att kunna genomföra eventen.

Behandlingar som utförs

  • Insamling och registrering av de som önskar komma på event / pressvisning.
  • Hantering av deltagare vid event (avprickning).
  • Kategorier av personuppgifter
    • Namn
    • E-postadress

Lagringsperiod

Till dess att de evenemanget är genomfört.

9. Rekrytera personal 

Syfte

För att kunna rekrytera personal. Behandlingen är nödvändig för att Wanås Konst ska kunna tillsätta lediga tjänster och bedriva sin verksamhet.

Behandlingar som utförs

  • Insamling av personuppgifter från jobbansökningar.
  • Kommunikation kring ansökningsintervjuer.
  • Kategorier av personuppgifter
    • Namn
    • Personnummer
    • Kontaktuppgifter (adress, postadress, e-post, telefonnummer)

Lagringsperiod

Till dess att rekryteringen är genomförd och en tid på 2 månader efter beslut om anställning.

Vem är ansvarig för personuppgifterna vi samlar in?

Personuppgiftsansvarig för insamling av personuppgifter är Wanås Konst, org.nr: 838201-7518, med adress Box 67, 289 21 Knislinge.

Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?

Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp, kan vi också komma att samla in personuppgifter i samband med dokumentation av vår verksamhet och våra evenemang. De uppgifter vi samlar in då är: fotografier samt ljud- och videoupptagningar.

Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?

Personuppgiftsbiträden

I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar information för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:

  1. Marknadsföring och information (tjänster för nyhetsbrev och utskick, medie- och webbyråer, distribution)
  2. Transporter (logistik och leveransföretag)
  3. Bokning och service (för att hantera olika event, visningar och kurser)
  4. Bokning och betalning av inträdesbiljetter (för att hantera förköpsbiljetter online)
  5. IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av IT-lösningar)

När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de syften vi har samlat in informationen.

Företag som är självständigt personuppgiftsansvariga

Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvarig innebär att det inte är vi som styr hur informationen som lämnas till företaget ska behandlas.

  • Företag som erbjuder betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer.
  • Företag som hanterar nyhetsbrev och mejlutskick.
  • Företag som erbjuder leverans av produkterna.

Var behandlar vi dina personuppgifter?

Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES-området och alla våra egna IT-system samt de personuppgiftsbiträden vi anlitar finns inom EU/EES. 

I de fall dina uppgifter skulle användas utanför EU, till exempel av någon av våra tjänsteleverantörer, säkerställer vi alltid att det finns skyddsåtgärder, till exempel dataöverföringsavtal, på plats så att mottagarna behandlar uppgifterna på samma säkra sätt som vi gör.

Vad har du för rättigheter om vi har dina personuppgifter?

Rätt till tillgång (så kallat registerutdrag)

Vi är alltid öppna och transparenta med hur vi behandlar dina personuppgifter och du kan alltid begära att få tillgång till uppgifterna.

Rätt till rättelse

Du kan begära att dina personuppgifter rättas ifall uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du rätt att komplettera eventuella ofullständiga personuppgifter.

Rätt till radering

Du kan begära radering av personuppgifter vi behandlar om dig ifall:

  • Du vill raderas ur ett register som kräver samtycke
  • Uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in eller behandlats
  • Personuppgifterna behandlas på ett olagligt sätt
  • Personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse vi omfattas av.

Vi kan ha rätt att neka din begäran ifall det finns legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera vissa personuppgifter. Dessa skyldigheter kommer från bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning, men också från konsumenträttslagstiftning.

Det kan också hända att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Skulle vi vara förhindrade att tillmötesgå en begäran om radering kommer vi istället att blockera personuppgifterna från att kunna användas till andra syften än det syfte som hindrar den begärda raderingen.

Rätt till begränsning

Du har rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas. Om du bestrider att personuppgifterna vi behandlar är korrekta kan du begära en begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida personuppgifterna är korrekta.

Rätt till dataportabilitet

Om vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig och som du har lämnat till oss överförda till en annan personuppgiftsansvarig (så kallad dataportabilitet). En förutsättning för dataportabilitet är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiserad.

Hur skyddas dina personuppgifter?

Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (såsom olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada). Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.