• Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

Konst 2018

Richard Johansson – Folkkonstmuseum

Vernissage Fredag 30 mars, 2018
Utställningsperiod I konsthallen: 30 mars–3 juni. Utomhus: 30 mars – 24 juni, 2018

Vårsäsongen på Wanås Konst öppnar den 30 mars i samband med Konstrundan med Konstnären Richard Johanssons Folkkonstmuseum. Utställningen är ett rullande museum och konstverk. I museivagnen som Johansson byggt själv visas målningar, skulpturer och andra föremål som kan betecknas som folkkonst. Museet står parkerat på Wanås Konst under våren och i konsthallen visas samtidigt insamlad folkkonst i en utställning som cureras av konstnären. Under vintern 2018 har Wanås Konst tillsammans med konstnären gjort en insamling av folkkonst och ett urval visas i utställningen. 

Hela verket är gjort med kärlek. Från vagnens estetik till varje pinal i museet. Här finns inga anslag av ironi från min sida. Som många vet har kärleken till folklig konst, som jag delvis har sett under min uppväxt, också följt mig under hela mitt konstnärskap. I en akademisk konstvärld har jag tänkt att vagnen ska vara något som mer handlar om visuell kärlek och värme. Under lång tid har jag triggats av samlande på loppisar. Föremålen i vagnen är från mitten av 1800-talet fram till ca 1980. Jag har inte velat ha ett snobbigt förhållande i mitt samlande. En grytvante för tre kronor har kunnat få en stor betydelse för uttrycket i samlingen. – Richard Johansson

Konstnären Richard Johansson presenterar projektet Folkkonstmuseum i två delar på Wanås Konst. Utställningens utgångspunkt är Johanssons museivagn utanför konsthallen. Utvändigt har han målat den med inspiration från en klassisk cirkusvagn och inuti möter vi delar av Johanssons privata samling av folkkonst. Tillsammans med Wanås Konst har Johansson under 2018 gjort en insamling av folkkonst från allmänheten och hembygdsföreningar. Ibland är det känt vem som har gjort föremålen, andra gånger inte. Nära 300 föremål lämnades in och ungefär hälften av dem har Johansson valt ut till utställningen i konsthallen. 

Ordet folkkonst har ingen entydig definition. Benämningen har ofta använts för att beskriva det gamla bondesamhällets dekorerade föremål tillverkade i samband med högtider och livets milstolpar som dop, bröllop och begravning. Idag inkluderar begreppet ofta samtida textilt hantverk, slöjd, återbruk, graffiti – föremål från allmoge till vår samtid. Oavsett hur begreppet definieras är folkkonsten alltid skapad av människor utan formell konstutbildning och görs med en vilja att dekorera och förädla. Folkkonsten finns så länge människor skapar och uttrycker sig genom konst.

För insamlingen till Wanås Konst har definitionen hållits öppen för att få en bredd av föremål och för att undersöka hur folkkonsten kan se ut idag. I utställningen är de placerade bredvid varandra utifrån associationer och sammanhang i material, form och innehåll. Äldre, samtida och tidlösa uttryck samsas i utställningen. Konstprojektet ställer frågor om vem som gör konst och vad konst är, det synliggör det udda, ouppmärksammade och det som skapas runtomkring oss.

Stort tack till alla som lämnat in föremål och hjälpt oss att få se mer av vad som samlas och skapas just nu. I utställningen presenteras enbart ett urval av det rika utbudet.

@broderauttexten, Simon Abrahamsson, Håkan Andersson, Julia Björnberg, Elin Claesson, Ditte Clase, Mikael Ek, Göran Eriksson, Jane Esbjörnsson, Lars Gustafsson, Sven Börje Feldt, Göinge hembygdsförening, Lena Hansson, Belen Hoberg, Lars Hoberg, Malin Hubertsson, Ann Jantze, Majbritt Johansson, Martin Jönsson, Tore Jönsson, Bengt Killander, Knislinge hembygdsförening, Tryggve Lagher, Carl-Johan Lundberg, Torsten Möllerström, Galleri Magnus Karlsson, Gert Nilsson, Therese Oleskog, Jörgen Olsson, Osby hembygdsförening, Linda Paulsson, Pierre Perrett, Eva Persson, Gerd Inger Persson, Richard Persson, Birgitta Siljedal, Gisela Ståle, Mailis Stensman, Richard Stensman, Ulla-Britt Stensman, Linus Svensson, Kajsa Trens och Louise Waite.


Richard Johansson. Foto Thea Björnberg.

Richard Johansson (född 1966 i Vrigstad, bor i Kivik) är utbildad på Målarskolan Forum i Malmö (idag Konsthögskolan i Malmö) och arbetar med måleri och skulptur. Johansson inspireras av musik och film och i hans målningar är den alldagliga människan i centrum, gestaltad med både humor och allvar. Han har ställt ut i Sverige, Italien och Tyskland och hans verk finns i samlingar på bl.a. Göteborgs konstmuseum och Eskilstuna Konstmuseum. Tillsammans med Mette Björnberg har han gjort offentliga verk som kan ses i bl.a. i Göteborg, Halmstad, Kristianstad och Stockholm. Johansson arbetar nu med en utställning på Galleri Magnus Karlsson.