• Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

KONSTPROJEKT 2019

Kyung-Jin Cho – Swing Jam 

Vernissage 28 september, kl 10–17
Utställningsperiod 28 september–22 december, 2019
Medverkande Kyung-Jin Cho
Curator Elisabeth Millqvist

28 september öppnar Wanås Konst en utställning med Kyung-Jin Cho. I utställningen visar hon ljudinstallationen Swing Jam, uppmärksammad av Ung Svensk Form 2018 och inspirerad av hennes upplevelser från jordbävningen i Seoul 2016. Hon visar även ett nytt verk särskilt gjort för utställningen.

I höst presenterar Wanås Konst konstnären Kyung-Jin Cho och hennes projekt Swing Jam, samt ett nytt verk. Den nya installationen är en pågående ständigt föränderlig målning som kombinerar ljud och rörelse. Konstverket bygger vidare på Swing Jam, hennes uppmärksammade ljudinstallation som har sin utgångspunkt i konstnärens upplevelser från jordbävningen i Seoul 2016. Swing Jam består av nio drejade skålar placerade på̊ ett cirkelformat podium. Från taket hänger pendlar som sätts i rörelse, och likt ett klockspel, skapar klanger från skålarna olika toner. Hon beskriver: “Jag använder ljud som mitt främsta element eftersom ljud har vibrationer, som en jordbävning.”

Genom ljudet vill hon skapa en spirituell upplevelse och en känslomässig koppling till naturen. För arbetet med Swing Jam har Kyung-Jin Cho utforskat varierande material och tjocklek på lerkärlen för att få olika klang. Samtidigt som hon jobbar med hög precision är hon intresserad av det slumpmässiga som ett sätt att lyfta fram naturens kraft som vi inte kan kontrollera, men hon uttrycker även en längtan att inte påverka hur och när pendeln träffar krukan.

Slumpens roll är central också i den nya installationen, Kyung-Jin Cho har gjort en målerimaskin som tar upp ett rum i konsthallen. Droppande kärl som hänger från taket skapar kontinuerligt mönster i en rektangulär vattenfylld pool på golvet. Målningen är en handling som pågår, hon beskriver: ”Uttrycket kommer hela tiden flyta samman, kollapsa och överlappa i olika kombinationer av fart och volym. Konstverkets händelse kan inte upprepas eller manipuleras. När konstverket får tala för sig själv skapar det sin egen värld, och får en slags subjektivitet.”

Kyung-Jin Chos installationer har paralleller till konstnärer som Jean Tinguely (1925-1991) som med ett intresse för teknologi och att utmana det statiska arbetade med teckningsmaskiner och med absurda, lekfulla konstruktioner med en mörk underton, som efter ett knapptryck sätts i rörelse. Det experimenterande återfinns också hos Gutai, den japanska konstnärsgruppen som var aktiv 1965 – 1972 och bröt mot konventioner, målade med paraplyer, cyklar och kastade flaskor fyllda med färg.

Med Swing Jam blev Kyung-Jin Cho en av 29 utvalda deltagare i Ung Svensk Form 2018, installationen har bland annat visats på̊ Malta som del av Constellation Malta, curerad av Rosa Martinez, samma år. Kyung-Jin Cho, född 1987 i Sydkorea, bor och arbetar i Stockholm sedan 2013. Hon tog sin masterexamen på Konstfack i Stockholm 2017.