3–4 juli: Last Dances
När: 3 och 4 juli kl. 12.30-16.30
Var: Wanås Konst, Magasinet
Koreografi: Rachel Tess
Dansare: Merete Hersvik, Jessica Lyall, Lucas Threefoot, Bradley Waller från Dansk Danseteater
Ljud: Uli Ruchlinski och dansare
Kostym: Peter Linde Busk
Sömnad: Maria Ipsen
Konstnärlig konsult: Isaac Spencer
Med stöd av: Augustinusfonden, Bikubenfonden, Knud Højgaards Fond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Boka biljett: Begränsat antal platser, boka på info@wanaskonst.se senast 2 juli. Du får ett bekräftelsemail som visar att du fått plats.
Drop-in i mån av plats (max 30 personer i rummet).
Föreställningen ingår i entrébiljetten till utställningen, pris 150 kr, (reducerat pris 130 kr), konstklubbmedlemmar och under 18 år fri entré.
Tillgänglighet: En trappa för att komma in i lokalen med 9 trappsteg.
Last Dances är en ny föreställning av Rachel Tess för Dansk Danseteater med kostym av konstnären Peter Linde Busk. Utgångspunkten är ”den sista dansen dansarna någonsin kommer dansa” i en fyra timmar lång föreställning som utgår från individuella uttryck i enskilda solon i en gemensam koreografi. Publiken kommer uppleva enskilda dansares solon men också överväldigas av rörelse och koreografi när dansarna förvandlar rummet. Last Dances är en del av Generator Choreographic Fellowship – Dansk Danseteaters satsning på nästa generations framstående koreografer.
10–13 juni: Proscenium
Dans och koreografi Frédéric Gies
Tid 10–11 juni kl. 14. 12–13 juni kl. 10.30 och 14
Speltid 2 timmar 15 minuter
Pris Ingår i entréavgiften
Plats Samling utanför konsthallen, hela föreställningen är utomhus
Tillgänglighet Personer med begränsad rörlighet kan uppleva delar av föreställningen. Fråga personal på plats eller kontakta 044-660 71 för information om hur du kan få den bästa upplevelsen utifrån dina förutsättningar.
I samarbete med MARC. Curator Rachel Tess
Proscenium är ett nytt solo för Wanås Konst där dansaren och koreografen Frédéric Gies gör konstverken i skulpturparken till scener som publiken förflyttas mellan under föreställningen – en koreografisk konstvandring utan ord. Gies utforskar kroppens relation till naturen, skulpturparken och konsten. Proscenium, som också är ordet för ramen runt öppningen på en traditionell teaterscen, består av sju olika koreografier på sju olika platser i skulpturparken. Frédéric Gies har studerat balett och modern dans och har under 2000-talet uppmärksammats för sina egna koreografier ofta med inspiration från klubb- och technoscenen.