• Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Rana Begum
    No. 1066 Bricks, 2021

  • Rana Begum
    No. 1067 Tiles_S, 2021

  • Rana Begum
    No. 1068 Pipes_O, 2021

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

  • lsabel & Alfredo Aquilizan
    In Habit, 2021

  • Martin Jacobson
    Queen of F*cking Everything, 2021

Paper Drawing #34

Utställning: Marit Roland

Vernissage

25 september, 2021
Utställningsperiod 25 september – 19 december, 2021
Curator Malin Gustavsson

Höstsäsongen startar 25 september med en utställning av den norska konstnären Marit Roland i Wanås Konsts konsthall. Konstnären bygger på plats upp en unik installation där pappret spelar huvudrollen. Även om konstnären arbetar inomhus är hennes metod typisk för hur konstnärer arbetar platsspecifikt i skulpturparken. Den tredimensionella teckningen kan inte flyttas utan visas endast på Wanås Konst för att sedan gå till återvinningens kretslopp. Roland är utbildad på Kunstakademiet i Trondheim och utställningen blir hennes första i Sverige.

Monumentala men sårbara teckningar intar konsthallen

Monumentala men sårbara, så beskriver den norska konstnären Marit Roland sina pappersskapelser. I den pågående serien Paper Drawings arbetar Roland med abstrakta, platsspecifika, skulpturala teckningar där hon tecknar med papper istället för på papper. Pappersarken som annars bara är underlag som fylls med bläck, blyerts eller kol, får istället spela huvudrollen när Roland skrynklar, virar och viker för att skapa skuggor, linjer och streck i sina tredimensionella teckningar. De sköra konstverken är förgängliga och efter varje utställning lämnas de till återvinning och får på så vis ett nytt liv efter sin tid som konst. Marit Roland beskriver sina verk:

Paper Drawing er forgjengelig og kan ikke flyttes på i sin helhet. Det kan lages på nytt, men vil aldri kunne vises identisk på to steder. Etter endt utstilling blir verket resirkulert og papiret får et nytt liv etter sin tid som kunst.

Marit Roland har tecknat hela sitt liv, men när hon gick sista året på Kunstakademiet i Trondheim kände hon att hon inte längre utvecklades och att hon behövde hitta en ny väg. När hon plockade ner en av sina stora teckningar från väggen fick hon på nytt syn på pappret som nu hängde i ett stift och bildade en linje på den annars tomma väggen. Hennes tvådimensionella teckning hade förvandlats till en tredimensionell form. Sedan dess har Roland arbetat i teckningens utvidgade fält med pappret som sitt enda material och låtit processen bli en väsentlig del av hennes konstnärskap.

Genom att arbeta på nya platser, i nya rum utmanas Roland ständigt att utveckla nya sätt att skapa sina teckningar. Hennes sätt att arbeta kräver minimalt med utrustning och ställer få krav på platsen. Materialet och de enstaka verktyg hon använder finns tillgängliga överallt, något som är viktigt för konstnären som känner att hon alltid kan arbeta med sin konst oavsett hur förutsättningarna ser ut.

MARIT ROLAND

(f. 1981 Kristiansand, Norge) tog examen från Kunstakademiet i Trondheim (2012) och fick Norska kulturrådets arbetsstipendium 2014–2015 samt 2017. Hon har tidigare haft flera soloutställningar runt om i Norge bl a på Akershus Kunstcenter (2018), Sørlandets Kunstmuseum (2015) och Kristiansand Kunsthall (2013). Utställningen på Wanås Konst blir hennes första i Sverige. Utöver arbetet med sitt eget konstnärskap är Marit Roland docent på fakulteten för bildkonst på universitet i Agder.