• Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

  • Beatrice Alemagna
    Vi går till parken, 2019

  • Martin Jacobson
    Katedralen, 2018

  • Jenny Holzer
    Wanås Wall, 2002

  • Katarina Löfström
    Open Source, 2018

  • Malin Holmberg
    I will stop loving you, 2010

  • Sarah Schwartz
    Mother, 1990

Konstprojekt 2024

The Ocean in the Forest I: Lavanya Mani Fables (Studio)

Utställningsperiod 23 mars–23 juni, 2024
Vernissage 23 mars, kl 10–16

Lavanya Mani: Fables

Lavanya Manis konstverk väver samman  mytologiska och historiska referenser, hämtade från bibliska berättelser om syndafloden, forntida indiska fabler och illustrationer av övernaturliga fenomen i medeltida manuskript som Das Wunderzeichenbuch (Mirakelboken) och den persiska boken Ajayeb al-Makhluqat (Skapelsens underverk). Mani är utbildad i måleri och skicklig i  traditionella hantverkstekniker. Hon använder naturliga pigment utvunna ur till exempel gurkmeja, krapprot och granatäppelskal på bomullsduk, som blötlagts i mjölk, för att skapa konstverk i flera lager. Hennes verk fördjupar sig ofta i hur berättelser och visuell kultur, i likhet med kryddor, färgämnen, textilier och sjukdomar, har rört sig mellan samhällen, ofta genom kolonial handel, och därmed har påverkat kolonialismen och imperialismens ekonomi i Indien.

Centralt i utställningen står The Ark: Animals of the World Complain to the Raven (after Miskin), inspirerad av en berömd målning av Miskin, en konstnär vid hovet under mogulriket i 1600-talets Indien. I Manis tolkning av denna historiska sedelärande berättelse presenterar hon en modern Noaks ark där fåglar, växter, havsdjur och landdjur tränger ihop sig, påfallande nog utan mänsklig närvaro. I de nya verk som gjorts speciellt för utställningen låter Mani vind, moln och djur inta huvudrollerna, och länkar samman historiska visioner av apokalypsen med vår samtida oro kring klimatförändringar och hur man skyddar alla former av liv.

Textilworkshop med konstnären

Delta i en   heldagsworkshop med Lavanya Mani på Wanås den 5 maj  där hon visar hur hon använder traditionella indiska processer i sin praktik . Deltagarna kommer att få testa de första stegen i den långa och omsorgsfullt utarbetade kalamkaritekniken. Begränsat antal platser. Skaffa biljetter här.

Fables är Del I i grupputställningen The Ocean in the Forest.
Del II öppnar den 4 maj med projekt i skulpturparken av Youmna Chlala, Evan Ifekoya och Eduardo Navarro.

Lavanya Mani (född 1977, Hyderabad, Indien, bor och arbetar i Bangalore) studerade måleri vid The Maharaja Sayajirao University of Baroda och sedan Indiskt hantverk och textila tekniker. Mani har deltagit i flertalet grupputställningar, bland annat på Tai Kwun, Hongkong; Gropius Bau, Berlin; SAVVY Contemporary, Berlin; Sharjahbiennalen; Fondazione Como Arte; Akademie der Bildenden Künste Wien; Dhaka Art Summit; Museum of Modern Art Warszawa; Kunsthall Trondheim. Mani har mottagit en mängd utmärkelser, däribland Kashi Award for Visual Art av Kashi Art Gallery, Kochin, samt Junior Research Fellowship från University Grants Commission, New Delhi.